Panka_ 2011.03.07. 09:15

Kulcslyuk

Jónéhány évvel ezelőtt, Gwen Stefani éppen aktuális klipjét látva a tévében, hirtelen felfigyeltem: Jé, hiszen ezt itt forgatták a Budapesten! Egyes felvételeket láthatóan a várnegyedben forgattak, más képeken tökéletesen felismerhető a nyugati pályaudvar, a jellegzetes szürkéskék MÁV vonatokkal. Egy következő pillanatban díszes, fehér-arany barokk termet látunk, ezt nehéz hová tenni, első ránézésre egy egész más helyszínnek tűnik. Majd ugyanebben a rejtélyes díszes teremben az eddig zárt ajtó már nyitva van, mögötte feltűnik a pályaudvar és a vonatok. Mindez hihetetlen látványt nyújt, egyszerre realisztikus és mégis teljesen irreális. Vajon van egy ilyen szépséges díszterem a nyugatiban? Vagy csak a klip kedvéért rendeztek be egy stúdiót és úgy vágták össze, hogy olyan hatása legyen, mintha ott lenne a pályaudvaron?

Valahogy hosszú időre meg is felejtkeztem a dologról, mígnem néhány hónapja valahogy ismét felvetődött bennem a kérdés, és eldöntöttem, utánajárok ennek a dolognak. Elsétáltam hát a nyugatihoz, hogy saját szememmel lássam, van-e ott bármi olyasmi, ami erre alkalmas lehet.

Kívülről közelítettem meg a helyszínt, és az oldalsó parkoló mellett, a pályaudvar épületéhez kapcsolva, annak szerves részeként, mégis külön, egy kis pavilont figyeltem meg, oszlopos, fedett terasszal, kerítéssel elkülönített kis kertecskével. Ezzel egy vonalban, bent a pályaudvar területén, észrevehető, hogy az egyik nagy faajtó díszesebb, mint a többi, és felette egy márványtáblán arany betűkkel felirat szerepel: VIRIBUS UNITIS. Ez, mint később megtudtam I. Ferenc József császár mottója volt, és annyit tesz latinul: egységben az erő. Az ajtó kulcslyukán bepillantva az utolsó kételyem is eloszlott, ott láttam a klipben szereplő fehér arany dísztermet teljes valójában. Amikor azután a neten is utánaolvastam, megtudtam, amit már sejtettem, hogy ez a pályaudvar királyi várója. Belső kialakítása historizáló bécsi barokk stílusban történt, amely elüt a pályaudvar franciás stílusától. A termet legutóbb úgy harminc éve restaurálták, eredeti berendezése, kandallóval, tükrökkel, máig fennmaradt. Az épület ezen része az év nagy részében zárva tart, filmesek, az Orient expressz nosztalgiajáratának utasai számára, és néhány kivételes alkalomkor azonban megnyitják kapuit.

 

 

Forrás:

www.en.wikipedia.org

www.hu.wikipedia.org

www.nol.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://bpmetropolis.blog.hu/api/trackback/id/tr572695687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása